You Know Who I Am - Leonard Cohen

Maciek Karpiński napisał kiedyś, że bohaterem wierszy i ballad Cohena jest "stranger" - "obcy" - ktoś, kto nigdzie nie może znaleźć sobie miejsca, ale idzie naprzód i szuka. Trudno się z tym nie zgodzić, chciałbym jednak, gdyby to było możliwe, zadać w tym miejscu Maćkowi dodatkowe pytanie, dlaczego? Co jest przyczyną obcości bohatera i czego szuka tak uparcie? Powiesz, że lepiej byłoby o to zapytać samego Cohena, myślę wszelako, że wzruszyłby wtedy ramionami i mruknął: - Jak tak można? Tłumaczą, a nic nie rozumieją. Dlatego wolę nie pytać o to Cohena tylko Maćka [...] A tak naprawdę myślę, że ów obcy szuka odpowiedzi na pytanie: Kim jestem? Chyba zgodzisz się, że nie ma na tym świecie ważniejszego pytania.
Maciej Zembaty "Mój Cohen".


Leonard Cohen - You Know Who I Am
Kim jestem, ty wiesz

Maciej Karpiński, Maciej Zembaty

Daremnie wszędzie ścigam cię
Daremnie za mną gnasz
Jak wieczny dystans kładziesz mnie
Pomiędzy wszystko, co może się stać

Kim jestem, ty wiesz
Ty znasz słońca blask
Ja zmieniam się wciąż
Dzisiaj nikt, jutro ktoś
Raz po raz

Czasami chcę cię nagiej
Czasami dzikiej znów
Noszącej w sobie dzieci me
i mordującej płód

Kim jestem...

Porzucę wszelki opór
Gdy natrafisz na mój ślad
Nauczę cię, jak można
Naprawić ludzki wrak

Kim jestem...

Daremnie wszędzie ścigam cię...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz