Och ty w życiu - Wojciech Młynarski


Wojciech Młynarski
Och, ty w życiu

Słów znowu parę skreślić muszę,
Bo choć w tym nie ma mojej winy
Lecz znowu mam rozdartą duszę,
Z powodu - śmieszna rzecz - dziewczyny.
Taki byłem hardy, taki byłem twardy,
Ani mnie się o tym dotąd śniło,
Dotąd nie wiedziałem, dzisiaj zrozumiałem,
Co to jest poezja... oraz miłość...

Że w tych sprawach to się liczy
Byle listek, byle śmieć -
Pan mnie rozumie?!
I kalendarz robotniczy
Może żółty kolor mieć -
Pan mnie rozumie?!
A gdy fruną kormorany
I mgła snuje się jak dym
W sitowia szumie,
To mężczyzna ukochany
Się skojarzyć może z tym...
Pan mnie rozumie?
Pan nie rozumie!

Och, ty w życiu, ty w życiu jedyna! -
Do dziewczyny tej wzdycham wśród marzeń,
Lecz choć nie wiem, gdzie leży przyczyna,
Ja się jej z tym raczej nie kojarzę...

Ta poezja mnie przesłania
Wokół cały świat i wiem -
Pan mnie wyczuwa?
Że nie musi się zmierzchaniem,
Czy z mieszkaniem kończyć dzień -
Pan mnie wyczuwa?
Że to jest brutalny krzyk,
Przeboju gwizd, banału brak
I ptak, co fruwa...
I z tym wszystkim ten kochany
Się kojarzy - niech go szlag -
Pan mnie wyczuwa?
Pan nie wyczuwa!

Och, ty w życiu, ty w życiu jedyna! -
Do dziewczyny tej wśród marzeń wzdycham,
Lecz choć nie wiem, gdzie leży przyczyna,
Ona wciąż mnie nie chce i odpycha...

Ona nie ma tych skojarzeń,
Czemu nie ma - nie wiem sam -
Pan to przyswaja?
A ja świat intymnych marzeń
Jak mężczyźni inni mam -
Pan to przyswaja?
Czasem myślę, że to wszystko
Jest już blisko, jest tuż-tuż -
Świat mnie upaja!
A po chwili sen mój pryska,
Nie kojarzę się i już!
Pan to przyswaja?
Pan nie przyswaja!

Och, ty w życiu, ty w życiu jedyna!
Och, ty dolo, och dolo ty mojaż.
Sympatyczna, liryczna dziewczyno,
Skojarz ty mnie sobie wreszcie, skojarz...

Och, ty w życiu, ty w życiu jedyna!
Och, ty dolo, ty dolo, ty dolo...

1965

Pola Raksa i Beta Tyszkiewicz
w obiektywie Zofii Nasierowskiej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz