Czy ty wiesz moja mała - Marian Hemar

Zatrzymałam się na dłużej w latach 30. ub. wieku, latach młodości mojego Taty i choć zamierzałam spędzić w Przedwojniu tylko jedną, sylwestrową noc, siedzę tam już 17 dni i wcale mi się nie chce wyjeżdżać. W tzw. międzyczasie oglądam stare fotografie, poczytuję to i owo i odkurzam stare płyty. Na okładce jednej z nich takie oto słowa:

„Zmęczeni rozlicznymi stresami współczesnego życia, ogłuszeni różnymi multi-decybelowymi atrakcjami rozrywkowej moderny muzycznej, przytłoczeni hałaśliwą potęgą rozmaitych „nowych fal" odczuwamy, co jakiś czas, potrzebę ucieczki w świat wspomnień, świat minionych, spokojniejszych i cichszych dni”. Jakże to aktualne! Nie ma nic lepszego na chandrę, jak obejrzenie najnowszej rewii w "Morskim Oku", wypad z kolegą na jednego, romantyczne rendez-vous, obiecujące tête-à-tête, jakieś spotkanie na Nowym Świecie, czy ciotczyne imieniny na Kamiennych Schodkach.  Znakomitym lekarstwem są także wojaże: Barcelona, Capri, Bukareszt, Moskwa, Paryż, San Francisco, czy egzotyczny „Hawaj”... W ostateczności można wyjechać do Zakopanego lub po prostu zostać w domu, gdzieś we Lwowie, usiąść przy kominku i pogryzając sobie w spokoju ducha pestki słonecznika, słuchać np. Andrzeja Boguckiego...

Ein Spanischer Tango, und ein Mädel wie du
Andrzej Bogucki - Czy ty wiesz moja mała


Moja miła, mnie źle jest na duszy,
Nie myślę o tym, czy ta piosnka ciebie wzruszy.
Kiedy serce się z sercem pokłóci,
To już piosnka serca z drogi nie zawróci.
I nie tego mi żal dziś najwięcej,
Żem może ciebie kochał mocniej, czy goręcej,
I żeś poszła, toś temu nie winna,
To już inna nieważna jest rzecz.

Czy ty wiesz, moja mała,
Że to smutny był żart,
Żeś mnie tak zapomniała,
Jakbym nic nie był wart.
Jakby było nie warte
Twej pamięci, twej łzy,
Moje serce uparte.
A któż znał je jak ty?

Gdybym wiedział,
Że ty cierpisz i tęsknisz też,
Że ci brak miłości mej.
Gdybym wiedział,
Że mi jakoś dopomóc chcesz,
Może byłoby mi lżej.

Ale dziś, moja mała,
To brzmi trochę jak zgrzyt,
Żeś mnie tak zapomniała.
Jest mi, wiesz, jest mi wstyd.

Raz ostatni, najmilsza, bądź zdrowa,
Na nutach znajdziesz może kiedyś moje słowa.
Może będą znajomi śpiewali,
Może przyjdziesz tu, usłyszysz je na sali.
Ty zrozumiesz, co piosnka ukrywa
I że o tobie jest i to, że jest prawdziwa.
Wtedy znajdź mnie przez salę oczami
I niech łzami zabłyśnie twój wzrok.

Czy ty wiesz, moja mała,
Że to smutny był żart,
Żeś mnie tak zapomniała
Jakbym nic nie był wart,
Jakby nic między nami,
Jakby nic nigdy w nas
Nie pachniało kwiatami,
Nie śpiewało do gwiazd.

Może mogłabyś powrócić?
Posłuchaj, wróć,
Daj mi znak, zrób jakiś gest!
Chociaż po co serca kłócić,
Żartami truć?
Niech już będzie tak jak jest.

Widzę sam, moja mała,
Tylem tylko był wart,
Byś mnie tak zapomniała
Jak w tej piosnce ten żart.

5 komentarzy:

  1. Anonimowy9/10/2017

    JA WTEDY SLUCHAM JERZEGO POLOMSKIEGO.POZDRAWIAM I CZEKAM NA WIECEJ PIOSENEK.
    DOROTA Z GLIWIC

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też często słucham Boguckiego, a szczególnie ta właśnie piosenka przypadła mi do duszy. Młodość moich rodziców też przypadła na lata 30 ub. wieku i siłą rzeczy znajomość z piosenką od ich ulubionych zaczynałam.... Z moich pierwszych wspomnień wyłania się małe radio wiszące na ścianie, i płynącą z niego piosenkę "Asa tada rasa" (zaczyna się:"Przyleciał ptaszek z Łobzowa", ale pamiętam, że mój ojciec śpiewał "ze Lwowa"), którą nie tak dawno usłyszałam na Festiwalu Piosenki Zaczarowanej" prowadzonym przez Annę Dymną. Rzadko dziś można usłyszeć takie piosenki na antenie, dlatego bardzo sobie cenię Twoja pracę, bo dzięki niej mogę sobie różne piosenki przypomnieć. Dziękuję i pozdrawiam najcieplej :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, proszę przypomniałaś mi "asę tadarasę", gdzieś tam tkwiła w mojej głowie. Trzeba będzie koniecznie umieścić w śpiewniku historycznym. Bardzo, bardzo dziękuję za miły wpis i serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  3. Odkurzone niezapomniane przeboje Mam ten utwór w swoim repertuarze dla Studemtów 3.Wieku ale młodszym też wpada w ucho Z tamtego okresu również nie gardzę piosenką "Barbara" czy "Ach jak przyjemnie" Dobrze że nie poszły w zapomnienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj prawdziwa skarbnica
      https://staremelodie.pl/

      Usuń