
W tekstach pisanych dla Zimińskiej Hemar stał się kronikarzem, opisującym wtargnięcie żywiołu kobiecości wszędzie tam, gdzie dotąd straszyły zakazy, a wstępu wzbraniały bariery i szlabany. Kronika Hemara świadczy także, iż mimo pruderii i zakłamania dokonywała się w Polsce rewolucja seksualna. Triumfalne obnoszenie się z pozamałżeńskimi partnerami - chowanymi dotąd za firanką; jawność okazywania swych apetytów erotycznych, moda na sport i sportowców, opaleniznę
i automobilizm - wszystko to zwiększało zakres swobód obyczajowych. Społeczeństwo represyjne zmieniało się w przyzwalające, a w każdym razie prawie że przyzwalające. Ekstrawagancje budziły ciekawość opinii publicznej. Kobieta przestała być wyłącznie symbolem Matki Polki, ofiarnej cierpiętnicy. Monolit zastąpiła wielość ról: anioł, demon, wamp, dama, dziecię, gęś - przepisuję określenia z piosenki, napisanej na prywatny konkurs zorganizowany przez Zimińską. Plon konkursu - „Ewa" Tuwima (oddana Lenie Żelichowskiej) i „Walka wewnętrzna" Hemara, zatrzymana przez panią Mirę dla siebie.
i automobilizm - wszystko to zwiększało zakres swobód obyczajowych. Społeczeństwo represyjne zmieniało się w przyzwalające, a w każdym razie prawie że przyzwalające. Ekstrawagancje budziły ciekawość opinii publicznej. Kobieta przestała być wyłącznie symbolem Matki Polki, ofiarnej cierpiętnicy. Monolit zastąpiła wielość ról: anioł, demon, wamp, dama, dziecię, gęś - przepisuję określenia z piosenki, napisanej na prywatny konkurs zorganizowany przez Zimińską. Plon konkursu - „Ewa" Tuwima (oddana Lenie Żelichowskiej) i „Walka wewnętrzna" Hemara, zatrzymana przez panią Mirę dla siebie.
Znajomość psychiki kobiecej, którą Hemar spożytkował w wielu utworach, wzbogaciła skalę jego pisarstwa. Widzom i słuchaczom, oglądającym prezentowany przez Mirę Zimińską babiniec, dostarczyło to wrażeń niezapomnianych. Cóż, mogli obcować z klasyką gatunku.
Ryszard Marek Groński - Kabaret Hemara
Ryszard Marek Groński - Kabaret Hemara
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz